Monday, February 13, 2012

Puisi - Buat Seorang Sahabat Yang Masih Merasa Sakitnya Sebuah Kehilangan.


(saya tidak pintar bermain dengan kata-kata. saya tidak pandai bersilat lidah. saya cuma ingin meluahkan apa yang terbuku di dalam jiwa)

kau dan aku
dua manusia berbeza
dua jasad yang tidak sama
dua minda tidak serupa
dua hati berasingan wujudnya

kau dan aku
punya persoalan tersendiri
punya masalah tersendiri
punya kenangan pahit manis tersendiri

sedang kau menderita kesakitan
aku juga mengeluh keperitan
cuma...sakit perit pedih kita
berbeza
berlainan sifatnya

membuatkan aku takut kiranya
kita pentingkan diri sendiri tanpa sedar
hanya mampu melihat kesakitan sendiri
hingga kita menjadi buta
terhalang dari melihat
orang-orang lain yang juga sedang mengaduh kesakitan
biarpun berbeza bentuknya
ah, hakikatnya kesakitan tetaplah menyeksakan.

teman
kita sama-sama menderita
namun jangan kau fikir aku akan biarkan kau menangis sendiri
walau kelakuanku terlihat seolah tidak mengambil tahu
diamku bukan bererti aku tidak peduli
hulurkan tanganmu
dan kau sambutlah tanganku
mari kita bersama-sama
saling mengubati luka
saling berusaha hapuskan duka



No comments:

Post a Comment