Friday, February 10, 2012

Jangan Rasa Diri Kita Ni Dah Pandai Sangat. Kalau Kau Nak Tahu, Inilah Akibat Sombong Tak Hengat!


Aku adalah seorang guru pelatih, atau istilah terkini yang digunakan - pelajar guru. Apa-apalah, asalkan kamu tahu konsepnya.

Sesiapa yang tahu tentang kehidupan akademik seorang pelajar guru pasti tahu bahawasanya pelajar guru dan pengajaran mikro (baca: microteaching) adalah dua entiti yang tidak akan dapat dipisahkan. Aku adalah antara sekian ramai pelajar guru yang perlu memerah keringat, mempersiap diri untuk pengajaran mikro. Semester ini? Pastilah ada. Tambah-tambah lagi sebab aku ni tak lama lagi nak praktikum.

Maaf, melalut-lalut.

Jadi ceritanya bermula di sini - aku sekarang ni tengah bersedia untuk pengajaran mikro (biarlah aku gunakan bahasa Melayu dan berilah aku peluang untuk baiki penguasaan bahasa Melayu aku yang semakin lemah). Major aku Bahasa Inggeris, jadi untuk pengajaran mikro dan pastinya untuk praktikum, aku perlu mengajar subjek Bahasa Inggeris. Untuk budak sekolah rendah lagi.

Aku dah teruja nak rancang aktiviti itu dan aktiviti ini untuk pengajaran mikro. Kira kalau diibaratkan aku tengah menge"bong" (kalau tahu bagus, kalau tak tahu tanya orang, takpun pergi tanya Tuan Haji Google) tu aku memang tengah "high". Sekali sampai masa nak merancang kandungan untuk aku punya rancangan pengajaran...aku memang merancang nak mengajar "Simple Sentences". Sekali tu aku baru sedar, macam mana yang dikatakan "Simple Sentences" tu pun aku dah tak ingat. "Simple Sentences" tu terdiri daripada apa, strukturnya macam mana, aku dah lupa. Ambik kau!

Dalam hati aku, "padan muka kau, mentang-mentang dah nak habis belajar, kau rasa kau dah tak payah terus baca dan baca pasal grammar? Tahulah dah bertahun-tahun belajar! Kau sedar tak, satu buku grammar pun kau tak ada? Ni macam mana nak ajar orang lain ni?"

Aku tau dah nak buat apa dengan baucar buku yang aku tak belanjakan lagi. (Nak beli alat bantu mengajar jugak, apa pun tak beli lagi ni)

Pendek kata, kita ni tak payah nak angkuh sombong bongkak takbur sangatlah.


No comments:

Post a Comment