Saturday, February 11, 2012

Kahwinlah Cepat Weh, Aku Nak Jugak Ada Anak Buah - Statement Adik Aku.


Cerita ni dah lama dah pun, bulan 12 tahun lepas. Ini terjadi masa kenduri kahwin sepupu aku Fifi.

Si Fifi ni sepupu aku sebelah ayah. Ayah dia abang kepada ayah aku. Bila dia dah kahwin, maknanya dah lima orang sepupu aku kahwin. Sepupu-sepupu yang kahwin sebelum si Fifi, first sekali abang dia Izam, lepas tu Pong dengan Ujie (adik beradik, ni sepupu lain pulak, ayah aku ada ramai jugak adik beradik), lepas tu Jilah (sepupu lain jugak). Diorang ni semuanya dah ada anak. Izam tu dah ada dua orang anak pun.

Waktu kenduri kahwin Fifi ni adalah bapak-bapak dan ibu-ibu berempat ni. Bila diorang ni ada, anak-anak diorang mestilah ada. Kami memang tak menang tanganlah, mana nak buat kerja-kerja dapur lagi, nak layankan budak-budak ni lagi. (dah nama sedara sendiri menikah, takkanlah kami tak turun padang tolong-tolong apa yang patut kan. takkan datang makan je)

Tiba-tiba je adik aku si Mimi ni kata macam ni:

"Kak, kau bila nak kahwin?"

*muka macam baru tercekik tulang, terkejut beb!* "Tak ada angin, tak ada hujan, kau tanya aku macam ni tiba-tiba je kenapa?" - jawapan aku.

"Kau kahwin la cepat weh. Cuba kau tengok, diorang sedap je dapat main dengan anak buah. Aku nak jugak rasa keseronokan ada anak buah ni. Kau kahwin la cepat kak!"

Facepalm. Kepala hotak dia berjambul.

Apa la adik aku ni, kau fikir kahwin ni senang macam kau main kahwin-kahwin masa kecik-kecik dulu tu ke? Ingat jaga baby senang? Waktu kau main-main dengan dia memanglah kau rasa dunia macam kau punya, cuba nanti aku suruh kau basuhkan berak dia ke, basuh kain lampin yang dah penuh dengan taik ke, hah, baru kau tau langit tu tinggi ke rendah. Aku suruh kau sapu lantai pun kau dah bising-bising. Kahkahkah!

p/s Teringat zaman aku jaga adik-adik aku waktu diorang masih baby (aku kecik lagi - baru 8 tahun).Kerja favourite aku - buatkan susu untuk diorang - sebab aku boleh curi-curi makan serbuk susu formula diorang tu...sedap weh! Kahkahkah! Lepas tu kantoi dengan mak - memang sedaplah kena pukul!


No comments:

Post a Comment