Saturday, April 27, 2013

Jadi diri sendiri, sudah.



Kadang-kadang bila lepak dengan orang, aku perasan ada sesetengah orang yang suka boast lebih kurang macam ni: 

"Dulu aku suka clubbing, aku taulah dunia ni macam mana"
"Dulu aku merokok, aku selalu lepak dengan mat gian, aku dah tau dunia ni gelap macam mana" 
"Aku taulah macam mana hidup kat sana, aku selalu lepak dengan bohsia kat sana" 

Lebih kurang macam ni bunyinya. Contoh je laa. Dah tentulah banyak lagi ayat-ayat ala-ala nak boast diri sendiri yang keluar dari mulut orang-orang macam ni. Apa yang aku maksudkan dengan boast ni? Boast dalam erti kata nak tunjuk kat orang yang dia lebih tahu selok belok kehidupan sebab dia dah pernah tonjolkan sisi gelap dia. Alaa, biasanya kita lebih respek orang yang berpengalaman ni kan? Kononnyalah.

Sampai satu tahap, ada orang yang seumur hidup dia tak pernah libatkan diri dengan benda-benda macam ni pun nak cuba ubah diri, nak adapt imej 'bad-boy' kononnya. Bosan asyik dicop skema. Yang ni pun dajal jugak.

Aku pun pernah je buat macam tu (kiranya aku ni pun dua kali lima dajal jugak laa). Dulu aku ni boleh dikatakan skema jugak, sebab aku tak suka mencarut. Kalau setakat 'bodoh' atau 'gila' tu standard ah, tapi mencarut memang aku tak buat. Itu zaman sekolah. Bila aku masuk maktab, bercampur dengan kawan-kawan yang mencarut macam makan nasi, sedikit sebanyak aku pun terikut-ikut. Mana taknya, itu kali pertama aku jauh dari keluarga aku, ditambah dengan ada rasa nak bebas dalam diri aku, aku pun mulalah jadikan carutan tu macam nasi yang aku tak boleh tinggal. Bila aku mula guna carutan, aku rasa macam aku ni dah dewasa, bukan budak kecil yang serba-serbi dilarang. 

Pendek kata, aku memang nak lari dari imej 'budak baik' waktu tu. 

Satu hari, kawan baik aku kat maktab (kawan aku ni lelaki) dengar aku mencarut. Dia ni pun kalau mencarut boleh tahan juga. Tak disangka-sangka, dia marah dengan aku. Marah sebab aku mencarut. Aku pun hairan, kenapa dia marah? Sedangkan dia pun kaki carut jugak. 

Dia kata kat aku lebih kurang begini - "kau fikir aku suka sangat ke mencarut ni? kau fikir mencarut tu best ke? kalau aku boleh berhenti mencarut, dah lama aku berhenti kau tau tak? kau fikir, orang macam aku ni, tak ada rasa nak jadi baik ke?" 

Aku terkejut jugak dengan luahan hati dia, sebab aku fikir, dia selesa dengan imej 'bad boy'.

Cerita ni dah lama, dah 6 tahun berlalu pun. 

Aku terkenang balik cerita ni sebab aku terfikir, kenapa ada orang yang malu sangat dengan imej 'budak baik'? Kalau dulu dia tak pernah buat masalah disiplin kat sekolah, sekarang dia malu. Lagi dia malu bila ada orang yang cop dia skema (kan ada yang kata skema = boring). Semua berebut nak adapt imej 'bad boy'.

Kalau kita malu kita ni tak cukup 'bad' sebab tak cukup 'adventurous' kononnya, jangan fikir tak ada 'bad boy' yang malu dengan imej 'bad boy' yang ada pada dia. Lain orang lain fikiran. Macam cerita aku tadi. 

Pendek kata, jadi diri sendiri, sudah. Tak kiralah apa pandangan orang. Kan?




No comments:

Post a Comment