Tuesday, April 30, 2013

Calon isteri mithali konon-kononnya. Isteri mithalilah sangat...



Aku tak fahamlah dengan sesetengah kaum sejenis aku ni. Aku pun perempuan jugak, tapi aku sendiri pun susah nak faham. (Kalau dah aku yang perempuan ni pun tak boleh faham, lelaki lagilah tak faham.)

Wahai cik kak, aku taulah kau nak praktis jadi isteri mithali bila kau dah kawin nanti, tapi agak-agaklah der. Kalau setakat kau nak pegi kedai apek depan rumah nak beli minyak masak sebab minyak masak kat rumah dah habis, takkanlah yang tu pun kau nak mintak izin dengan tawaduknya kat balak kau. Siap telefon lagi kalau tak ada depan mata nak mintak izin. Kalau dia kata dia tak izinkan, alamatnya memang tak berasaplah dapur rumah kau untuk hari tu kot? Hah elok sangat la tu. Lepas tu mak, bapak, adik beradik kau kebulur sebab kau tak masak makan tengah hari. Dah minyak masak takde kan. Buang emak buang saudara, kerana kasih engkau turutkan ke kiranya ni? Tabuh hang sat gi baru hang tau.

Mai sini cik Mas nak habaq sikit naa... (amboi loghat Utagha gitu, tau la dulu duk Penang) Jangan samakan BOYFRIEND dengan SUAMI. Nampak tak? Ejaan pun dah berbeza. Maksudnya dah tentu berbeza. Memang dalam Islam ada bagitau yang syurga isteri itu letaknya pada redha suami, tapi tak ada pula diberitahu yang syurga girlfriend tu letaknya pada redha boyfriend. Cik kak, selagi awak tak kahwin, biarlah awak bercinta dengan boyfie awak tu sampai 100 tahun pun, syurga awak tetaplah terletak pada redha mak ayah.

Kalau dah lupa mari aku ingatkan. Kalau tak tau mari aku bagitau. Dalam banyak hal isteri memang kena mintak izin dari suami, contohnya nak keluar rumah, nak puasa sunat dan sebagainya. Tapi kalau perempuan tu tak kahwin lagi, tak perlu keizinan dari boyfriend kalau nak keluar rumah, tapi perlu mintak izin mak bapak. Amboi, dengan mak bapak yang wajib mintak izin tak nak pulak kau mintak izin? Diorang tak bagi izin pun kau buat derk je. Dengan lelaki yang tak ada ikatan sah apa-apa dengan kau, tak ada ikatan darah tu pulak kau terhegeh-hegeh nak mintak izin? Eh, aku lempang jugak kau ni karang! 

Mari aku tambah info lagi. Dalam sesetengah hal, isteri tidak perlu keizinan suami. Sembahyang fardu 5 waktu, tak perlu izin suami kalau nak buat. Tutup aurat, tak perlu. Dan, duit isteri yang memang asalnya milik si isteri (contohnya duit gaji isteri laa kan kalau isteri bekerja), suami tak ada hak atas duit tu. Tapi aku bengang dengan sesetengah perempuan yang bajet nak jadi isteri mithali, sampaikan nak buat apa dengan duit sendiri pun boyfriend tentukan. Misalnya, si perempuan ni nak beli handphone dengan duit sendiri, tapi tak jadi sebab boyfriend tak kasi. Ya Allah...kalau dia suami kau pun, dia tak ada hak nak tentukan apa yang patut kau buat dengan duit kau. Inikan pula setakat boyfriend. Dia boleh bagi pendapat atau nasihat kalau dia rasa tak sesuai untuk kau guna duit kau macam tu, tapi keputusan letaknya di tangan kau. Kalau kau nak guna duit dia lainlah cerita, logiklah jugak kalau kau nak mintak izin dia kan. Dah duit dia. Kang kau jadi pencuri pulak. 

Dan yang tak kurang pentingnya, untuk calon-calon isteri mithali wannabe ni, cuba korang berfikir sat. Korang rasa berbaloi ke korang "sami'na wa atho'na" (dengar dan taat) pada lelaki yang belum tentu jadi suami korang yang sah? 

"Tapi kami dah bercinta 8 tahun!" Itu kata kau.

Beb, sedangkan yang kawin puluhan tahun pun boleh bercerai. Inikan pula kalau tak ada ikatan yang sah di sisi syara'. Lagipun, jodoh di tangan Tuhan beb. Kau yakin ke boyfriend yang kau agung-agungkan sangat tu, boyfriend yang kau dah layan macam suami tu, boyfriend yang buat kau sanggup tolak mak bapak kau ke tepi tu, akan jadi suami kau? Kau boleh jamin ke? Nanti penat je kau jadi girlfriend mithali, tup-tup clash. 

Kesimpulannya, boyfriend kau, tetaplah seorang yang belum ada apa-apa ikatan sah dengan kau. Utamakan orang yang lebih dekat dengan kau. Nak taat pun, pada orang yang berhak beb. 



No comments:

Post a Comment